Het babyappartement - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Jeannette Niet - WaarBenJij.nu Het babyappartement - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Jeannette Niet - WaarBenJij.nu

Het babyappartement

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

25 Februari 2009 | Haïti, Port-au-Prince

Hier dan weer in berichtje van mij.

Hier gaat verder alles goed.

Afgelopen week in het babyappartement meegelopen en geholpen. In het babyappartement zitten 12 baby's waarvan 2 tweelingen. 3 a 4 tantes hebben de zorg voor de baby's.
Ieder kindje heeft zo zijn eigen verhaal waarom hij/zij in het kinderdorp woont. Samuel bijvoorbeeld is hier gebracht door zijn tante zijn moeder kon niet voor hem zorgen. In het kinderdorp bleek dat zijn gezondheid niet optimaal was. Na onderzoek in de Dominicaanse repupliek bleek hij een hartaandoening te hebben, hij is doof aan 1 oor en blind aan 1 oog en hij bleek verstandelijk gehandicapt te zijn.
Hij moest aankomen om te worden geopereed aan de hartaandoening, later bleek dat de operatie te riskant was. Verder kan er nu niet veel gedaan worden.

Er zit ook een babytje die na de orkanen afgelopen jaar hier op t kinderdorp is komen wonen.
Haar moeder is alles kwijt geraakt haar andere kind, haar man en haar huis. Dit kindje is hier tijdelijk en als de moeder weer een goede plaats heeft om te wonen kan het kindje weer terug naar de moeder.

Veder zijn er op het kinderdorp nog 7 andere appartementen met elk 10 a 12 kinderen en 2 tante's.
Er is ook nog een appartement voor de ouderen meisjes, en er zijn 2 jongenshuizen buiten het terrein.
Op het terrein is een verpleegkundige aanwezig en 1 keer per week komt er een arts langs voor de kindjes.
Overdag gaan de kinderen rond 8 uur naar school die hier op het terrein staat. leuk om te zien allemaal netjes in hun schooluniform.

Ook zijn er vakscholen waar les wordt gegeven in oa koken en naaien.
Er wordt computerles gegeven.
De bakkerij op het terrein bakt broodjes voor het kinderdorp en voor verkoop voor mensen van buitenaf.Ook is er nog een waterproject mensen buiten de poort kunnen gezuiverd water bij de poort kopen.
Zoals jullie kunnen zien is er heel wat te doen en is het ook een aardig groot terrein.

Verder ga ik ongeveer 1 a 2 keer per week eruit. Dan zie je altijd van alles, dan zie je t echte Haiti, heel veel armoede. Totaal andere wereld dan wat je ziet binnen de muren van het terrein.

Deze week ben ik bij de bejaarden meer daar over in mijn volgende bericht.

X Jeannette

• 25 Februari 2009 - 18:29

Joyce:

Heeeeeeeeeeeeee,

Leuk weer een bericht!!
    Egt leuk dat je bij de baby's heb gewerkt.
    Wel heftig van sommige kinderen!

Wat hebbie verder nog gedaan buiten het werk om?
    Nu zijn er alweer 2 weken voorbij.. gaat snel he

Xx

• 25 Februari 2009 - 21:37

Lieneke:

heey

eindelijk weer een nieuw bericht met foto's;) we zaten er met smart op te wachten ;)
    als je die verhalen van sommige kinderen hoort dan besef je weer hoe goed wij het hier dan hebben he.

• 25 Februari 2009 - 21:39

Lieneke:

heel veel succes met alles veder in het verre en o zo warme haiti

x

• 26 Februari 2009 - 10:10

Han:

Hoi hoi,

Goed weer bericht van je te horen en je ervaringen te lezen. Mooi he al die kindertjes in een zelfde schooluniform. Ben benieuwd naar je ervaringen en indrukken. En de wereld buiten het project zal ook wel indrukwekkend zijn en vol ongeloof van wat je allemaal ziet (?). We zien weer uit naar je volgende bericht en de vele foto's die je maakt.
    groetjes Han

• 26 Februari 2009 - 18:31

Ciska:

hallo jeanette,

geweldig dat we je zo via de berichten kunnen volgen.
    mooi om te lezen hoe je het daar allemaal beleeft en wat je doet.
    heel veel succes nog deze weken en we zullen je blijven volgen.

• 26 Februari 2009 - 19:36

Bert De Pijper:

Hallo meid,

Leuk om je nieuwe bericht te lezen. Wel afwisselend werk, van kinderen tot bejaarden en daarna weer baby's en weer naar bejaarden.
    Volgens mij heb je een geweldige tijd daar. Geniet er van en probeer zoveel mogelijk van de periode te genieten en te leren. Een heel goede tijd weer toegewenst.

Bert

• 28 Februari 2009 - 18:24

Fritz Kaiser:

Mooi om weer wat van je te horen. Wat bijzonder wat je mag doen met de babys. Wel een overgang zometeen naar de bejaarden. En wat een indrukken allemaal. In alles Gods nabijheid gewenst.

• 01 Maart 2009 - 19:07

Gerdien Karssen:

Hé Jeannette,

Leuk dat je toch ook bij de kinderen mag werken. Dat wilde je toch eigenlijk graag? Wat een schattige roze schooluniformen hebben ze! Een goede week maar weer en we kijken uit naar je volgende verhaal.

Groetjes,
    Gerdien

• 02 Maart 2009 - 13:32

Gerda + Herman Prins:

Ook wij vinden het geweldig, dat we je belevenissen zo kunnen volgen. Van babies naar bejaarden is wel een hele stap, maar voor jou moet ook dat te doen zijn.
    Heel veel sterkte en Gods zegen!

• 03 Maart 2009 - 12:39

Klaasje En Martin Pr:

Wat geweldig dat je dit werkt kan en mag doen.
    We leven met je mee.

Groetjs uit een druilerig en koud lelystad